Unel-moi –kampanjassa saatuja 2300 kaupunkilaisten kertomaa ideaa on käytetty keskustakirjaston jatkosuunnittelun tukena. Ideamateriaali analysoitiin, kategorisoitiin ja kuvailtiin jo syksyllä 2013. Siitä luotiin systemaattinen käsitys ja analysoitua materiaalia on käytetty yhtenä työkaluna suunnittelussa, sekä erilaisissa piloteissa ja projekteissa. Aineistoa hyödyntävät myös lähikirjastot tämän vuoden tulospalkkio-projekteissaan.
Tähtäimessä talo, jonka keskiössä ovat käyttäjät
”Kaupunkilaisten ideat ovat toimineet meidän kannalta hyvinä suunnannäyttäjinä keskustakirjaston kehittelyprosessissa. Suunnittelutyö on luovaa ongelmanratkaisua, jossa pitää ymmärtää niin teknisiä ja tilallisia reunaehtoja kuin myös ihmistä. Unel-moi! -kampanjan ideamateriaali on taannut sen, että asiakaslähtöinen näkökulma ja käyttäjien ääni on huomioitu jatkosuunnittelussa”, sanoo keskustakirjaston johtava suunnittelija Pirjo Lipasti.
Vaikuttamisella on tässä hankkeessa pitkä kaari. ”Kun ideoita kehitetään palveluiksi saakka, vaiheita on tietenkin monia. Aluksi kerätään ideoita ja arjen ymmärrystä. Konseptointivaiheessa ideoista luodaan vaihtoehtoja ja konsepteja. Toteutuksessa konsepti kirkastuu ratkaisuksi: palveluksi, tuotteeksi ja/ tai tilaksi”, valottaa Lipasti taustoja. Lopullinen tähtäin on vuodessa 2018, kun keskustakirjaston on tarkoitus valmistua.
Hankesuunnitelma valmistuu syyskuussa 2014
Keskustakirjaston hankesuunnitelma valmistuu syyskuuhun 2014 mennessä. Se lähtee päätöksentekoon eri lautakuntiin, ja siitä eteenpäin kaupunginhallitukseen ja –valtuustoon. Lopullisen päätöksen rakentamisesta tekee valtuusto kevätkaudella 2015.
Unel-moi!-kampanja tuli ulos kaduille ja ihmisten pariin
Unel-moi! –kampanjassa kartoitettiin kaupunkilaisten unelmia ja näkemyksiä tulevasta keskustakirjastosta, kaupunkilaisten omasta talosta. Ulkomainoskampanjassa kirjailija Rosa Liksom, Apocalyptican perustajajäsen ja sellisti Eicca Toppinen, sarjakuvataiteilija ja poliitikko Kaisa Leka, filosofi Esa Saarinen, elokuvaohjaaja Dome Karukoski, Sitran kehittämisjohtajan Ossi Kuittinen sekä koululainen Hilppa Tuomainen kertoivat omat ideansa keskustakirjastosta ja kannustivat kaupunkilaisia mukaan unelmoimaan. Kampanja ohjasi keskustakirjaston nettisivuille, jossa kasvaa yhteinen toiveiden puu. Unel-moi! levittäytyi ulkomainonnan lisäksi myös erilaisiin kaupunkitapahtumiin, Fountain Parkin fasilitoimaan kaikille avoimeen verkkokeskusteluun, lähikirjastoihin sekä muun muassa Paviljongissa järjestettyyn työpajaviikonloppuun. Kampanja teki tunnetuksi myös keskustakirjaston tulevaa tonttia Töölönlahden Kansalaistorilla
Tutustu tuloksiin kategoriakohtaisesti!
- 1_kategoria: Hiljaisuuden tilat
- 2_kategoria: Toiminta ja tapahtumat
- 3_kategoria: IT ja digitaaliset palvelut
- 4_kategoria: Oppiminen, työskentely, tekeminen
- 5_kategoria: Erityisryhmät
- 6_kategoria: Kokoelma ja sisällöt
- 7_kategoria: Koko päivän palvelut
- 8_kategoria: Arkkitehtuuri ja sisustus