Oodi selkokielellä
Tervetuloa Oodi-kirjastoon!
Oodissa kaikki ovat samanarvoisia.
Kaikki saavat olla kirjastossa rauhassa.
Henkilökunnalta voi aina pyytää apua.
Mikä Oodi on?
Oodi on kaikille avoin, monipuolinen kirjasto keskellä Helsinkiä.
Kirjaston käyttö on ilmaista.
Oodissa voi viettää aikaa yksin tai yhdessä perheen tai ystävien kanssa.
Kirjastossa on paljon kirjoja ja lehtiä monella eri kielellä. Voit tulla lukemaan niitä milloin vain.
Oodissa on paljon ilmaisia tapahtumia, kuten kirjailijoiden haastatteluja, musiikkia ja lukupiirejä.
Oodissa kokoontuu ryhmiä, joissa voi puhua ja opetella suomen kieltä. Oodista voi lainata oppikirjoja, joita käytetään suomen kielen kursseilla.
Tietokoneita ja internetiä voi käyttää ilmaiseksi. Oodissa voi käyttää myös monenlaisia muita koneita ja laitteita.
Kirjastokortti
Kirjastokortti on kirjaston jäsenkortti. Saat kirjastokortin, jos asut Suomessa. Ota henkilöllisyystodistus mukaan kirjastoon, niin saat kirjastokortin. Ensimmäinen kirjastokortti ei maksa mitään.
Kirjastokortillasi voit lainata kirjoja, elokuvia, pelejä ja lehtiä kaikista pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista. Lisää tietoa kirjastoista löydät Helmet-sivuilta.
Kirjastokortillasi voit käyttää myös e-kirjastoa eli Internetissä olevia e-kirjoja, äänikirjoja ja lehtiä.
Kirjasto lapsille
Oodissa on lasten ja perheiden alue. Siellä voi lukea kirjoja ja pelata pelejä yhdessä lasten kanssa. Lasten alueella leikitään rauhallisesti. Lapsia ei saa jättää yksin kirjastoon.
Oodissa on lasten kirjoja ja lehtiä monella eri kielellä. Lisäksi on pelejä ja elokuvia.
Oodissa käy paljon perheitä. Kirjastossa voi löytää leikkikavereita ja tutustua uusiin ihmisiin.
Oodin Kaupunkiverstas, studiot ja pelit
Oodissa on Kaupunkiverstas, jossa on paljon erilaisia koneita.
Siellä voi esimerkiksi ommella, opetella kuvankäsittelyä tai tulostaa julisteita.
Koneiden käyttäminen on ilmaista, mutta paperista ja muista materiaaleista pitää maksaa.
Oodin studioissa voi soittaa musiikkia ja kuvata valokuvia.
Studioon voi lainata soittimia kirjastokortilla. Studion käyttäminen ei maksa mitään.
Studio pitää varata etukäteen. Ota mukaan kirjastokortti ja henkilöllisyystodistus, kun tulet studioon.
Oodissa voi pelata konsolipelejä. Peliaika pitää varata etukäteen. Tarvitset pelaamiseen kirjastokortin.
Koneet, studiot ja pelihuoneet pitää varata etukäteen Varaamo-nettisivulta.
Ennen kuin teet varauksen, lue huolellisesti, mitä Varaamossa sanotaan.
Oodin pelit
Ryhmätilat
Oodissa voi opiskella ja työskennellä missä vain. Oodissa on paljon paikkoja, joissa voi istua ja käyttää omaa tietokonetta.
Oodissa on huoneita, joita voi varata omaan käyttöön 1–3 tunnin ajaksi. Jos haluat hiljaisuutta tai kokoonnut ryhmän kanssa, varaa huone. Huoneita voi varata Varaamosta ilmaiseksi.
Oodin tilat Varaamossa