Takaisin artikkeleihin

Repolan kirjasto

16.6.2011

Virve Miettinen

Repolan kirjasto on kuvitteellinen huomisen kirjasto. Koko kaupunki tuntee Repolan ystävällisen palvelun ja sieltä pyydetään apua monenlaisiin pulmiin. Sammiottain suosittelumateriaaleja, tynnyreittäin digiaineistoja, kyynärittäin kiertonäyttelyitä, leivisköittäin luettavaa, tusinoittain tapahtumia – sitä kaikkea valmistaa kirjasto. Kirjastossa tapahtuu päivän aikana paljon asioita, eikä kaikkea voi tehdä yksi ihminen. Siksi kirjastossa vallitsee työnjako.

Tenkkapoon tullen kysytään apua kaverilta

Työntekijöillä on erilaisia taitoja. Pauli Pii toimii ongelmanratkaisijana ja tietopalvelukarpaasina, Severi Posetiivari asiakasmagneettina ja yhteisömestarina, Satu Haaveisto satutätinä ja kaunokirjallisuuden kuningattarena. Työntekijät ovat usean alan taitureita, eikä heillä mene sormi suuhun missään tehtävässä – ei kirjallisuusvinkkauksessa, bussiaikataulujen selvittämisessä eikä ompelukoneen ylälangan pujotuksessa. Jos eteen tulee suuri tenkkapoo, he kysyvät apua toisiltaan.

Tiimien salaisuus on palvelun ensiluokkaisuus

Jotta työtä riittäisi kaikille tasapuolisesti ja palveluiden laatu pysyisi korkeana, on työntekijöitä varten perustettu erilaisia tiimejä. Repolan melko suuren koon vuoksi tiimejä on useita ja niilä on omat vetäjänsä erikoisalueittain:

  • Tässä on Antti Kirjainmanni. Hän vetää kirjaston ”Puukstaavi” – kirjallisuustiimiä.
  • Tässä on Ella Pullakka. Hän vetää kirjaston ”Huliviliveli” – lastentiimiä.
  • Tässä on Akusti Kiiltävänappinen. Hän vetää kirjaston ”Karisma” – markkinointi- ja tapahtumatiimiä.
  • Tässä on Mauri Mukavamaakari. Hän vetää kirjaston ”Ikkunat auki asiakkaille”- tiimiä.
  • Tässä on Salme Troppi. Hän vetää kirjaston ”Tietopalvelusta rohtoa joka pulmaan”-tiimiä.
  • Tässä on Aukusti Jungmanni. Hän vetää kirjaston ”Missit ja Misterit” – nuortentiimiä.

Jotkin tiimit ovat pitkäikäisiä. Toiset tiimeistä taas muodostetaan käyttäjäyhteisöjä analysoimalla ja ne muuttuvat käyttäjien kulloistenkin tarpeiden mukaan. Tiimeillä on muiden tehtäviensä lisäksi myös salapoliisin hommia: ne keräävät johtolankoja ja ”varjostavat” asiakkaita, päättelevät käyttäjien toiveita ja muuttavat ne toimiviksi palveluiksi.

Kaikkien mielessä kokonaisuus

Kokouksessa sovitaan, että tiimien jäsenten on tunnettava oman sisältöalueensa lisäksi myös muiden tiimien tehtäviä. Näin kaikille muodostuu kokonaiskuva kirjaston palveluista ja he voivat tarvittaessa joustavasti tuurata toisiaan. Onneksi kirjaston työntekijöihin kuuluu pelotonta joukkoa, joka on valmis opettelemaan uusia taitoja ja tapoja tehdä työtä. Sitä pidetään ihan kunnia-asiana Repolan kirjastossa.

Kokouksen lopuksi tiiminvetäjät raportoivat Kasimirille, Hulmalle ja Hessulle viikon tapahtumista. Yhdessä säädetään ensi viikosta vähän parempi ja häädetään pulmat pois. Mauri ja Ella sanovat kokouksen jälkeen, että heidän mielestä kaikki työntekijät ovat mukana kehittämässä paitsi omaa tiimiään, myös Repolan kirjastoa ja koko kaupungin kirjastoverkkoa. Muut nyökyttelevät. Kaikilla on sellainen tunne, että he ovat osa jotain suurempaa kokonaisuutta.

Helsingin kaupunginkirjasto uusii organisaatiomalliaan – suurimpiin kirjastoihin ollaan tuomassa vuoden 2011-12 aikana uutta organisaatiomallia.

Jaa artikkeli