Mikä Oodi? / Oodi selkokielellä

Oodi selkokielellä

Tervetuloa keskustakirjasto Oodiin!

Oodi eli Helsingin keskustakirjasto on paikka,
jossa kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. 

Kirjastossa jokainen saa viettää aikaa rauhassa. 

Kirjaston henkilökunta on paikalla sinua varten.
Heiltä voit aina pyytää apua. 

Mikä Oodi on?

Oodi on kirjasto keskellä Helsinkiä.
Kirjasto on kaikille avoin, ja sen käyttö on ilmaista. 

Oodissa voit viettää aikaa yksin
tai yhdessä perheen ja ystävien kanssa.
Voit tulla kirjastoon esimerkiksi lukemaan kirjoja ja lehtiä.
Niitä löytyy Oodista monella eri kielellä. 

Kirjastossa voit käyttää tietokonetta ja internetiä ilmaiseksi.
Oodissa on lisäksi monia muita koneita ja laitteita,
joita voit käyttää.

Tietoa kirjastosta

Tapahtumat

Oodissa järjestetään paljon ilmaisia tapahtumia.
Esimerkiksi kirjailijoiden haastatteluja,
musiikkiesityksiä ja lukupiirejä eli ryhmiä,
joissa osallistujat keskustelevat kirjoista. 

Tapahtumia Oodissa (yleiskielinen)

Opi suomea Oodissa

Oodissa kokoontuu myös ryhmiä,
joissa voi opetella ja puhua suomen kieltä.
Lisäksi Oodista voi lainata oppikirjoja
suomen kielen kursseille. 

Tutustu kirjastojen monikielisiin palveluihin (yleiskielinen)

Tietoa kirjastokortista

Kirjastokortti on kirjaston jäsenkortti.
Kirjastokortin voi saada jokainen, joka asuu Suomessa.
Kun haluat kirjastokortin,
tule kirjastoon ja ota mukaan henkilöllisyystodistuksesi.
Ensimmäinen kirjastokortti on ilmainen. 

Kirjastokortilla voit lainata kirjoja, elokuvia,
pelejä ja lehtiä.
Voit käyttää samaa kirjastokorttia
kaikissa pääkaupunkiseudun julkisissa kirjastoissa
eli Helmet-kirjastoissa. 

Lisää tietoa pääkaupunkiseudun kirjastoista
löydät Helmet-verkkosivulta. 

Tietoa kirjastokortista (yleiskielinen)

Kirjasto lapsille

Oodissa on lapsille ja perheille tarkoitettu alue, 
jossa voi lukea kirjoja ja pelata pelejä. 
Lasten alueella voi myös leikkiä rauhallisesti. 
 
Oodissa on paljon lasten kirjoja ja lehtiä
monella eri kielellä. 
Kirjastosta löytyy myös lautapelejä ja elokuvia lapsille. 
 
Oodissa käy paljon perheitä, 
joten lapsi voi löytää kirjastosta uusia ystäviä. 
Kirjastossa voi myös tutustua uusiin ihmisiin. 
 
Muista, että lasta ei saa jättää yksin kirjastoon. 
Aikuisen täytyy huolehtia omasta lapsestaan kirjastossa.

Tutustu Oodin palveluihin lapsille ja perheille (yleiskielinen)

Oodin toisen kerroksen palvelut

Toisen kerroksen palvelut varataan Varaamo-nettisivulta.
Muista lukea ohjeet ennen kuin teet varauksen. 

Kaupunkiverstas

Oodissa on työskentelyalue, jonka nimi on Kaupunkiverstas.
Kaupunkiverstaalla voit käyttää erilaisia koneita
tai opetella uusia taitoja.
Voit esimerkiksi käyttää ompelukonetta,
muokata valokuvia tietokoneella tai tulostaa julisteita.

Voit käyttää koneita ja laitteita ilmaiseksi,
mutta paperista ja muista materiaaleista täytyy maksaa. 

Lue lisää Oodin Kaupunkiverstaasta (yleiskielinen)

Studiot

Oodissa on studioita eli huoneita,
joissa voit esimerkiksi soittaa musiikkia tai ottaa valokuvia.
Kirjastosta voit myös lainata soittimia studioon.

Studion käyttäminen on ilmaista,
mutta huone täytyy varata etukäteen.
Muista ottaa mukaan kirjastokortti ja henkilöllisyystodistus,
kun tulet studioon. 

Lue lisää Oodin studioista (yleiskielinen)

 

Pelit

Oodissa on myös pelihuoneita, joissa voi pelata videopelejä.
Pelaamista varten tarvitset kirjastokortin,
ja pelihuone täytyy varata etukäteen. 

Lue lisää Oodin peleistä (yleiskielinen)

Ryhmätilat

Oodi on hyvä paikka opiskeluun ja työskentelyyn.
Kirjastosta löytyy paljon alueita,
joissa voit esimerkiksi istua ja käyttää omaa tietokonettasi. 

Voit myös varata oman huoneen 1–3 tunnin ajaksi.
Varaa oma huone, jos haluat hiljaisen tilan
tai kokoonnut ryhmän kanssa.

Voit varata huoneen ilmaiseksi Varaamosta. 

Lue lisää Oodin varattavista tiloista (yleiskielinen)