Tervetuloa Suomen suurimman elokuvafestivaalin ilmaisnäytöksiin Kino Reginaan! 36. Helsinki International Film Festival – Rakkautta & Anarkiaa järjestetään 14.–24. syyskuuta.
Kolme naista (2018) on elokuva, jossa päähenkilöt esittävät itseään. Draama etenee Taxi Teheranin (R&A 2015) tapaan näennäisen polveilevasti, Jafar Panahin pilkuntarkasti kirjoittamasta sattumasta toiseen. Tie vie vuoriston pienimpään kylään, mutta ohjaaja käsittelee taas elämän kokoisia isoja kysymyksiä. Panahi tarjoilee kiperät käänteet todenmakuisesti ja koskettavasti. Taitavan ohjaajan kyydissä on hyvä olla, vaikka mutkat ovat jyrkkiä ja kuilut tuntuvat välillä pohjattomilta. (Mika Siltala)
Lauantai 16.9. klo 11.45.
Marokkolaisohjaaja Mohamed Chrif Tribakin ohjaamassa Small Pleasures -elokuvassa (2015) eletään vuotta 1955. 17-vuotias Noufissa (Anissa Lanaya) joutuu isänsä kuoltua muuttamaan äitinsä kanssa rikkaan sukulaisperheen taloon, jossa hallitsee matriarkka Lalla Amina. Noufissan sydän sykkii nuorelle miehelle, jonka kanssa hän on vaihtanut katseita Tetuanin kaduilla kulkiessaan ilman huivia, mikä kauhistuttaa ylempiarvoisia emäntiä. Pian hän saa uudessa kodissaan mielenkiintoisen mutta vaativan ystävän, Lalla Aminan lapsenlapsen. Fetouma (Farah El Fassi) haluaa uuden ”lemmikkinsä” nukkuvan vierellään ja on mustasukkainen tämän huomiosta. (Roosa Toivonen)
Maanantai 18.9. klo 17.15.
Olet sitten länsimaisen taidekaanonin ulkoa osaava konossööri tai tavanomaisempi taideintoilija (tai jotain ihan muuta), Black Art: In the Absence of Light (2021) tarjoaa varmasti inspiroivan ja visuaalisesti rikkaan oppitunnin mustasta amerikkalaisesta kuvataiteesta. Dokumentti onnistuu jatkamaan edesmenneen David Driskellin vuonna 1976 kuratoiman, taidemaailman valkoisia muureja murtaneen ”Two Centuries of Black American Art” -menestysnäyttelyn työtä esittelemällä amerikkalaisen nykytaidemaailman mustia uranuurtajia. Elokuva juoksuttaa lavalle moninaisen joukon taiteilijoiden, kuraattorien sekä taidehistorioitsijoiden ja -keräilijöiden puhuvia päitä, joiden välille se onnistuu rakentamaan moniäänistä ja kriittistä keskustelua. Keskustelun lomassa mustan historian ja elämäntavan keskeiset elementit aina rotupoliittisista taisteluista afrokampaamoihin tulevat uudella tavalla valotetuiksi kuvataiteen silmin. (Aleksi Julkunen)
Maanantai 18.9. klo 19.15.
Ester (Ella Marie Hætta Isaksen) palaa Pohjois-Norjaan tekemään opettajan sijaisuutta. Oslossa opiskellut Ester on tottunut piilottamaan saamelaisuutensa. Saamenmaalle ja muistojen äärelle palattaessa on paljastumisen pelko läsnä. Saamelaisyhteisön johtama kansanliike on kokoontunut läheiselle Altajoelle vastustamaan vesivoimalaa ja puolustamaan oikeuksiaan, mikä herättää alueella ristiriitaisia reaktioita. Ole Giæverin elokuvan Anna joen virrata (2023) ytimessä on oman äänen löytäminen ja omien oikeuksien puolustaminen. Se näyttää myös kolonialistisiin rakenteisiin törmäämisen traagiset seuraukset. Yhteiskunnallinen konteksti luo perinteiselle kasvutarinalle koskettavat puitteet. Viimeaikaisten tapahtumien valossa elokuva on myös surullisen ajankohtainen. (Inari Nikkanen)
Tiistai 19.9. klo 13.00.
Pulpettikinon lyhytelokuvanäytökset esittelevät jälleen hurmaavan kattauksen eurooppalaisia animaatioita pienille elokuvan ystäville. Sunnuntain ilmaisnäytöksessä nähdään eläinystäviä ja olentoja, kuullaan karhuperheen kehtolaulu ja maistellaan maagista vaaleanpunaista keittoa. (Veera Kotila)
Sunnuntai 24.9. klo 12.30.