Planering av tjänsterna
Användarna medverkade i planeringen
Odet har planerats tillsammans med stadsborna så att det på bästa möjliga sätt motsvarar användarnas önskemål och behov. Idéer, tips och drömmar har samlats in under stadsevenemang, i verkstäder, på webbplatsen och genom olika kampanjer.
Drömmar och engagemang
Som centrumbibliotek är Ode ett offentligt rum som är öppet för alla, och som stadsborna äger tillsammans. Därmed ska biblioteket svara på olika användargruppers och partners mångahanda behov, vilket skulle vara en omöjlighet utan ett gemensamt planeringsarbete.
Ode har planerats på olika sätt genom att engagera stadsbor och partner i arbetet. Till exempel under kampanjen Unel-moi 2012 samlade man in över 2 300 idéer för den fortsatta planeringen av centrumbiblioteket från stadsborna. Samma år var biblioteket bland de första att testa deltagande budgetering där stadsborna fick bestämma till vilka fyra pilotförsök man ska allokera 100 000 euro. Också centrumbibliotekets namn har föreslagits av en stadsbo. I en öppen namntävling samlade man in över 1 600 alternativa namn, bland vilka en jury till sist utsåg en vinnare.
Centrumbibliotekets vänner
Centrumbibliotekets vänner är ett pilotprojekt för engagerande medborgarplanering där en grupp med 28 kundutvecklare fick delta i planeringen av biblioteket ur användarperspektivet. Under det fyra månader långa projektet samlade man in bland annat information om tjänsternas funktionalitet och idéer om evenemangsinnehåll från centrumbibliotekets vänner.
Tjänstedesign som en del av planeringen
Man har använt sig av tjänstedesign i planeringen av Ode för att åstadkomma den bästa möjliga kundupplevelsen. Tjänstedesignen har sträckt sig bland annat till planeringen av skyltar och möbler samt placeringen av material. Tillsammans har man funderat på karakteristiska lösningar för de olika våningarna och rummen samt på samarbetspartnernas önskemål.