Tillbaka till artiklar

Mickelsbo bibliotek

16.6.2011

Mickelsbo bibliotek – ett fiktivt morgondagens bibliotek. Hela staden känner till den vänliga betjäningen i Mickelsbo, och dit kommer man för att be om hjälp i mångahanda problem. Baljor fulla av referensmaterial, tunnvist digitala material, alnvist turnerande utställningar, lispundsvist läsning, dussintals evenemang – allt det tillverkar biblioteket. Under dagen händer det mycket på biblioteket och ingen människa kan göra allt själv. Därför finns det en arbetsfördelning på biblioteket.


Vid huvudbry frågar man kompisen

De anställda har olika färdigheter. Pål Pi är problemlösaren och den sakkunnige i informationstjänsten, Severin Positivspelare är kundmagneten och gemenskapsmästaren, Saga Svärmare sagotanten och drottning av skönlitteraturen. De anställda är virtuoser inom flera olika områden och de klarar av de knepigaste situationerna – såsom att bokprata, ta reda på busstidtabeller eller träda övertråden i symaskinen. Om de bemöter ett stort huvudbry, ber de varandra om hjälp.

 


Åggelby biblioteket.

Teamens hemlighet är den förstklassiga servicen

För att var och en ska få sin beskärda del av arbetet och kvaliteten på tjänsterna ska förbli hög har man inrättat olika team för de anställda. På grund av Mickelsbos rätt stora storlek finns det flera team och de har sina egna ledare enligt specialområden:

  • Det här är Anton Bokstavsson. Han är ledare för bibliotekets litteraturteam ”Bokstaven”.
  • Det här är Ellen Bullen. Hon är ledare för bibliotekets barnteam ”Spelevinkern”.
  • Det här är Agust Blankknapp. Han är ledare för bibliotekets marknadsförings- och evenemangsteam ”Karisma”.
  • Det här är Mauritz Mysmakare. Han är ledare för bibliotekets team ”Fönstren öppna för kunderna”.
  • Det här är Selma Dropp. Hon är ledare för bibliotekets team ”Informationstjänsten har bot på alla bryderier”.
  • Det här är August Jungmann. Han är ledare för bibliotekets ungdomsteam ”Missen och mistrar”.

Några av teamen är långlivade. Andra team i sin tur bildas genom att analysera användargemenskaper och de ändras enligt användarnas aktuella behov. Teamen har förutom sina övriga uppgifter också detektivuppgifter: de samlar ledtrådar och ”skuggar” kunder, klurar ut användarnas önskemål och omvandlar dem till fungerande tjänster.

 

En helhet i allas tankar

På mötet kommer man överens om att teammedlemmarna ska känna till förutom innehållet i det egna området också de andra teamens uppgifter. På så sätt får alla en helhetsbild av bibliotekets tjänster och vid behov kan de anställda flexibelt vikariera varandra. Till all lycka är de anställda en orädd skara, som är beredd att lära sig nya färdigheter och arbetssätt. Det anses vara en hederssak på Mickelsbo bibliotek.

I slutet av mötet rapporterar teamledarna veckans händelser till Casimir, Hilma och Hans. Tillsammans styr och ställer man så att följande vecka blir ännu bättre och sjasar iväg bekymren. Mauritz och Ella säger efter mötet att de tycker att alla anställda medverkar i att utveckla såväl sitt eget team som Mickelsbo bibliotek och hela stadens biblioteksnät. De andra nickar. Alla har en känsla av att vara en del av en större helhet.

Helsingfors stadsbibliotek förnyar sin organisationsmodell – i de största biblioteken ska en ny organisationsmodell införas under 2011–2012.

Virve Miettinen

Dela artikeln