Tillbaka till artiklar

Bekanta dig med staden genom resetjänsten AITO

6.4.2012

Du köar till museet i ösregnet, filmar en obligatorisk sevärdhet över turisternas huvuden, ser hänförd ut, även om du i verkligheten tänker att du hade kommit billigare till Mallorca, pratar inte ett ord med lokalbefolkningen och som souvenirer köper ett par vykort där du lovprisar den europeiska storstadens överlägsna museiutbud (Opas kulttuurimatkalle, Mondo 2/2002) –känner du igen dig? Oroa dig inte! Det finns fler som vill få ut mer av resandet. May Kim har i sitt slutarbete The Central Library as the stepping stone of Helsinki för MA-examen inom tjänstedesign, planerat tjänstekonceptet AITO, med vars hjälp turister som reser till Helsingfors har en möjlighet att se sådant som andra ännu inte sett. Slutarbetet finns med på Grafias shortlist för Vuoden huiput 2012 (Årets toppar 2012).

Med hjälp av AITO-konceptet, som främjar kreativ turism, uppstår interaktion mellan resenärer och lokalbefolkningen. Centrumbibliotekets serviceutformade AITO-paket bygger tematiska tjänstehelheter och kanaler som motsvarar resenärernas intressen så att de kan möta det äkta Helsingfors. ”Vid snabb eftertanke finns det inte många likheter mellan turism och bibliotekstjänster. Under mitt arbete märkte jag dock att de har även mycket gemensamt. Båda områdena är tjänste- och kundorienterade”, berättar May Kim, AITO-konceptets ”mor”. ”Biblioteket är händelsernas centrum för den lokala kulturen och även en källa för kvalitativ information. Jag tycker att det är naturligt att tänka att det kunde erbjuda mervärde också för resenärer”, förklarar May.

”May belyser idén med sitt arbete genom att ge ett exempel: ”Tänk dig till exempel att spanjorskan Manuela, som är intresserad av fotografering och loppmarknader, planerar en resa till Helsingfors. ”Hon kan på webbplatsen AITO beställa ett AITO-välkomstpaket och via det bekanta sig med Helsingfors ur ett nära perspektiv. När Manuela väl befinner sig i Helsingfors kan hon bestämma på vilken nivå och på vilket sätt hon vill utnyttja AITO-tjänsten. Hon kan med hjälp av AITO Story läsa träffar om finländska fotografer eller fotoutställningar i Helsingfors. Eller så kan hon genom att utnyttja AITO Kits-paketet ge sig ut på en cykeltur till den fotogeniska Noux. Och med hjälp av AITO Buddy-paketet kan hon välja ordföranden för den lokala fotoföreningen som resesällskap”, fortsätter May. ”I allt detta är biblioteket med hela tiden som förmedlare, informationsfiltrerare, tolk och beröringsyta för staden”, berättar hon.

AITO-konceptet: fem sätt att möta staden

AITO-konceptet består av fem olika element: AITO welcoming package, AITO Story, AITO Kits, AITO Culture och AITO Buddy. Resenären kan före resan beställa välkomstpaketet på AITO-webbplatsen. Välkomstpaketet är ett urval kontaktytor till Helsingfors med utvalda träffar enligt resenärens intressen för lokal kultur och lokala händelser samt bibliotekets material och evenemang. Välkomstpaketet erbjuder även ett tillfälligt bibliotekskort för resenären. AITO Story å andra sidan ser till att resenären är som lyckligast när han eller hon planerar sin resa och samlar in information. AITO Story erbjuder högklassig och pålitlig bakgrundsinformation och berättelser om staden och den har producerats i samarbete med de lokala stadsborna.

AITO Kits innehåller olika berikande och funktionella paket som skapats av biblioteket. Med hjälp av dem har resenären möjlighet att bekanta sig med staden ur överraskande synvinklar. Paketen kan vara förknippade med inlärningserfarenheter, hängivelser, vardagsäventyr och hela erfarenhetslandskap. Ett exempel är cykelpaketet som innehåller en gratis stadscykel, en karta med förslag till rutter och upptäcktsfärder i Helsingfors samt en cykelreparationssats för säkerhets skull. AITO Culture i sin tur erbjuder olika verkstäder, evenemang och kurser som arrangeras av biblioteket och som är anpassade till resenärens intressen. Resenären kan delta till exempel i eftermiddagskursen Det nya finska köket i centrumbibliotekets gemensamma kök.

AITO Buddy drar uppmärksamheten från de förutfattade meningarna skapade av turismmarknadsföringen mot ett mer äkta möte. Resenären kan välja en ”levande guide” genom att bläddra bland tjänstens många buddy-profiler. Med guiden behöver man inte nödvändigtvis titta på turistsevärdheter, utan bara dricka en kopp kaffe, ta en dagstur till Borgå eller fira en kväll på finskt vis. Människor och interaktionen mellan människor är en viktig kontaktpunkt i tjänsteupplevelsen för kreativt resande.

Du är fri att uppleva och roadtrippa – även i din egen hemstad

Tjänsteupplevelsen uppstår före resan (broschyrer, nättjänster, berättelser), under resan (logi, mat, natur, färdsätt, möten, upplevelser, människor) och efter resan (fotografier, berättelser, souvenirer). ”AITO-konceptet uppmärksammar hela rese- och upplevelseförloppet. Konceptet är ett alternativ till massturismen och med hjälp av det kan resenären precisera fokus från de tusentals sjöarna, sisu och salmiak en aning djupare på den finländska kulturen”, säger May. AITO verkar vara en bra plan – så bra att man får lust att inta rollen av turist i sin egen hemstad!

Läs mer:

 

Dela artikeln